Monday 9 April 2018

Otaru Aquarium


Selain dari Otaru Canal boleh juga melawat Otaru Aquarium kalau pergi ke Otaru. Jika pergi sebelum 28 Februari, anda juga boleh saksikan Penguin Walk di sini tanpa perlu ke Zoo Asahiyama yang terletak di Asahikawa. Ini #tipscikleha untuk #jimat belanja dan masa untuk yang fly via Sapporo . Tapi kalau dah ada JR Hokkaido Pass atau JR Pass tu tak kisahla boleh je jelajah semua Hokkaido.

Dalam ni ada dolphin, walrus, penguin , ikan dan segala jenis hidupan air. Jangan lupa amik perhatian pada waktu persembahan dalam brochure yang akan diberi oleh staff. Dalam Aquarium ni ada 3 jenis building satu bangunan untuk dolphin dan ikan2 kecil termasuk penyu, kedua di bahagian bawah ada Walrus dan Penguin. Kawasan showcase Walrus, Anjing laut dan Penguin  ni adalah terbuka / open air makanya memang menggigilllah sambil menonton. Masa datang hari tu siap ada snow lagi tapi terhibur dengan teletah binatang2 yang comel. Ironinya Aquarium ini betui2 terletak di tepi laut. ( kalau movie Nemo , mereka cuma perlu cari cara untuk lompat ke laut)







sebelah laut adalah tempat seal 





Direction / Guide :
Get of the train at JR Otaru Station → Take the chuo bus for 25 minutes.
from the 3rd bus stop at Chuo Bus Terminal in front of Otaru Station. Otaru Aquarium is the last stop.

Jangan risau sampai je JR Otaru station keluar terus nampak bas terminal, cari platform yang ke 3 . Otaru Aquarium adalah stop yang terakhir.




Tak berapa jelas di sini tp penyu ni kudung kaki sebelah

Walaupun kadang2 ada dilema bila melawat tempat begini tp bila tengok penyu kudung yang diselamatkan tanpa tempat ni dia tak boleh survive.
Video ikan pari , jerung dan penyu



Kat mana2 pun nak gak jumpa penyu penguin ( last time kat Perth), penguin penguin ni sebijik macam penguin yang dalam movie madagascar..boleh hijack plane ni hahaha. Selain dari sessi winter yang ada penguin walk, musim biasa ada sessi walk to the sea. ( kami terlepas takde rezeki sebab lupa nak kira waktu menunggu bas haha). Masa tu sessi dia pukul 1.15pm. Kami sampai pintu dalam 1:30pm
/ edit baru sedar tulis penyu tp maksudkan penguin -hahaha dahle dah lebih 200 org view...hahaha
takpe2 dorg tengok gambar je kut..( jangan tulis blog waktu mengantuk hahaha)






Memerang/ otter



Entrance fee :

Winter season ( by february) : 1000 yen

Outside winter season : 1400 yen  ( they will close 2weeks in March so please always check the schedule https://uu-hokkaido.com/corporate/otaru-aq.shtml )

Next winter season session  :  2018/12/15 - 2019/2/24



No comments:

Post a Comment