Wednesday 16 May 2018

Universal Studio di seluruh dunia / Universal studios around the world



credit lokopoko travel
Gambar wajib semestinya di Glob Universal studio, tak sah kalau tak ambil gambar di sini.


1. Universal Studio Hollywood
Dibuka pada 15 Julai 1964 , taman tema pertama yang berasaskan filem. Ianya terletak di Los Angeles. Kalau saya pergi sini semestinya nak naik Simpsons ride.



2. Universal Orlando Resort
Dibuka pada 7 Jun 1990. Hard Hotel di bina di sini pada tahun 2000. Hogwarts yang pertama di bina di sini.

Discounted ticket offer :

Universal-orlando-admission-ticket-orlando/?

Ori price : Rm484 , discounted price : Rm440
Hollywood Rip Ride cr:wikipedia



3. Universal Studios Japan
Taman tema pertama dibina Universal di luar Amerika.  Ianya terletak di Osaka dan dikenali secara ringkas sebagai USJ.Tarikan utama ialah seksyen Harry Potter yang nenampilkan Hogwarts termasuklah Butterbeer yang boleh dibeli di sini. Oh ya jangan risau, tiada alkohol dalam Butterbeer ianya boleh diminum.Di sini Harry Potter dan kawan-kawan akan bercakap dalam bahasa Jepun. Anda juga akan mendengar suara Moaning Myrtle di tandas ( di Hogwarts) tapi usah risau anda pasti tidak takut kerana dia berbahasa Jepun, tak paham pun. Jubin tandas persis seperti di dalam filem. Waktu saya ke sana tandas masih tiada bidet walau pun  kebanyakkann mall  tandas di shopping telah menyediakan bidet. Untuk solat kami solat di bilik menyusu bayi .

Ticket : RM287
https://www.klook.com/activity/835-universal-studios-japan-ticket-osaka/?aid=1560

Promotion : 7% off if you enter KLOOKAWAY  [Malaysian user only] by 15 July 2018



Tarikan tahun 2018 termasukla 4d movies diinspirasikan dari Sailor Moon, Detective Conan, Monster Hunter dan Final Fantasy.  Nak beli ni :



2018 attractions..calling all anime lover.  Movies 4d from Sailor Moon, Conan, Monster Hunter and Final Fantasy. hurry up till June only

Source : watch this You tube video


Special : Skip the line to 4d anime rides with Express Pass ( rm87) Sailor Moon :

Universal-cool-japan-express-pass-2018-osaka/



4. Universal Studios Singapore
Dibuka pada 2010, USS menjadi studio ke2 di Asia dan pertama di Asia tenggara. Tarikan unik di Singapura ialah rides yang diinspirasi dari filem Transformers. Tarikan yang lain-lain adalah lebih kurang sama dengan taman tema universal yang lain seperti Jurassic Park, Madagascar , Shrek. Sama seperti di Orlando, terdapat Hotel Hard Rock berdekatan taman teman ini yang diuruskan oleh Resort World Sentosa. Surau disediakan di kawan roller coaster Human Vs Alien. Restoren halal juga dilabelkan untuk pilihan pelawat yang beragama Islam.


ori price:  Rm224, offer price : rm:201
tambah lg diskaun 7% witk KLOOKAWAY code [Malaysian user only] by 15 July 2018







Dalam pembinaan ( source Wikipedia)  :
a)Universal Studios Beijing- dijangka dibuka pada 2020 di Beijing , China. ( will open in 2020)
b) Universal Studios Moscow - dijangka dibuka pada 2022 dan uniknya ia akan menjadi taman tema indoor yang pertama. Ini kerana suhu di Moscow boleh mencecah suhu negatif yang ekstrem pada musim sejuk   ( will open in 2022 as the first indoor only theme park to cater customer for all seasons mainly because of Moscow is too cold in winter)

Mesti pelikkan habis org Eropah takde taman tema ke tambah lagi Harry Potter asal dari sana kut...stesen asal kat Kings Cross station. Ha jangan tak tau kat sana dia stand alone : Warner Bros Studio, London: The making of Harry Potter.https://www.wbstudiotour.co.uk/experience
Tapi masa ke sana I takde bajet so I pergi Kings Cross je mampu sambil memakai stokin Gryffindor yg dibeli di USJ ( benda paling murah lol)


Kings Cross : credit guide London


No comments:

Post a Comment