Thursday 2 June 2016

Rayani Air



Ini adalah post yang terbantut lama gila...hahha tapi kena share juga naik Rayani Air. Pada masa ini Rayani Air telah pun digantung sejak dari 8 April 2016 dek kerana pelbagai isu. In their word ,their are restructuring for better company.

Al-kisah dapat jemputan kawen di Kelantan tapi malas gila nak drive. Pakatla ramai2 carik geng naik kapal terbang. So bulan Mac haritu pegi pukui 8am dengan Air Asia rm39 tapi nak gak try Rayani Air sebab ada fly dr dan ke Kota Bahru.Maka belilah tiket balik naik Rayani Air rm59 pukui 10 mlm the same day.

Pengalaman beli tiket :
Browse dari phone memang tak friendly memang kena pakai desktop jugak.


Pengalaman check-in :
On-time. Walau semua org komplen dah untuk tempat2 lain (Langkawi/KK) flight asyik delay. Flight aku ni on time no problem. Boarding pass slip kertas nipis kenala harga yang aku bayar pun.so I ok je.

Pengalaman dalam flight :
Memula masuk ada macam perasaan dejavu sebab "eh aku pernah naik flight ni, kerusi berwarna-warni "  masa tu aku dah tau dah ini kapal terbang 2nd hand beli dari MAS maksudnya flight lama. Berderau gak  bila tray kat kerusi aku ni loose mcm final destination sgt dah..bila take off dia terbukak...aku kena tutup balik. Jenuh aku tenangkan diri "takpe kapal terbang lamapun , mesti dorg dah hantar maintenance n kalau tak selamat dorang takkan dpt lesen" lol


tray lama yang saiko lol

Ok back to the experience
Ofcourse tarikan utama nya pramugari bertudung, flight dimulakan dengan rakaman bacaan doa naik kenderaan. Alhamdulillah ( yang best tu  flight pagi AA pilot pun baca doa) Berkat je rasa hari tu haha... Flight sejam dapat snek kacang , muffin dan air.TV share beramai2 ala sejam je pun.

Pandangan aku : Waktu baca berita aku dah tau dah dorang cuma ada 2 kapal terbang . Bila dorang launch pelbagai destinasi mmgla skeptikal boleh ke catchup 2 kapal terbang ni??. bila baca ada delay...hmm jelah











Cadangan :
1.Fokus pada 1 atau 2 route sahaja dulu. Biar orang dapat kepercayaan dulu dan percaya flight takkan delay.  Point of sales shariah tu menarik gak tp yang penting general trust dan reliability.

2.Maintenance paling penting untuk elak issue teknikal untuk pesawat yang berusia sebab ada baca berita pesawat ada depan mata tapi still krew tak boleh fly sebab ada teknikal issue. Tak taula harga kapal terbang berapa(i tak mampu)  tapi mungkin sebenarnya lebih baik sewa 1 pesawat baru dari beli/sewa 2 pesawat lama.
Buat aku terpikir juga...apa jadik pada pesawat2 lama yer ?(Mas jual maybe sebab nak lunas hutangkan?? lol)  mm berapa lama jangka hidup satu pesawat....sapa tahu silalah jawab..tambah lagi yang single or keje dengan airlines hahaha ( sempat mengayat) .
 
Ofcourse sebagai pengguna aku suka je company baru join market, sebab ada competittion barula semua airlines berebut offer the best price / experience untuk semua pengguna. Anyway dont give up Rayani Air. Wish u the best.


Kota Bharu :
Sempat gak aku jalan2 ke pasar tapi tak membeli apa2 pun.



mari test jawi



Tak sah kalau kat kelate tak make mace mace(maaf kalau salah)
Oh sebab nak kumpul big points punya pasal, flight pagi Air Asia tu pun aku beli makanan. Selalu sejam mana ada org nak beli lol...aku je beli prebook  makanan special sempena tahun baru Cina dpt 8x big points. Sedap gak .


so nampaknya aku mmgla kategori orang yang terpengaruh dengan iklan kat bawah ni  hahaha...


No comments:

Post a Comment